NMK Military Urban Run 2015

Door Mark Hendriks (nr. 34)

Vandaag (16 sept, red.) werd het NMK Military Urban Run (MUR) georganiseerd door de LO/Sportgroep LBK, met in de hoofdrol Casper Vreenegoor. Voor mij een thuiswedstrijd aangezien ik zelf in Helmond woonachtig ben. Buiten het feit dat ik dit soort evenementen van de Sportcommissie graag mee pik, was het ook een sportief weerzien met oud-collega’s van de LBK.

De MUR was een evenement dat ik niet wilde missen, omdat ik regelmatig deelneem aan verschillende obstacle-/survivalruns. Kracht, uithoudingsvermogen, coördinatie en tactiek gecombineerd met een hoge HF, zweet en een hele hoop modder spreken mij hierin het meest aan. Als daarnaast de natuurlijke elementen nog eens flink tegenzitten, maakt het dit alles alleen nog maar mooier.

Vanmorgen om 09:00 mijn startnummer opgehaald, met als doelstelling een plek in de top 15 te bemachtigen. Al snel werd deze doelstelling een illusie, daar er toppers als Gerrit te Grotenhuis, Michiel Twigt (foto en Michiel finishte als snelste 36+, red.) en Ruben Verkaart rondliepen.

Om 10:20 is de categorie S van start gegaan en na 2 rondes op de sintelbaan passeerden we de eerste van de 37 te nemen hindernissen op een parcours van 12,5 km. Een oranje massa werd na de eerste paar hindernissen door wat sloten uit elkaar getrokken.

Ik weet van mezelf dat ik niet te hard van start moet gaan, om te voorkomen dat ik mezelf opblaas, echter wilde ik wel de grootste meute achter me houden zodat ik niet hoefde te wachten bij de hindernissen.

De hindernissen waren zo weggezet dat het passeren van andere deelnemers prima mogelijk was, en heb weinig tot geen last gehad van oponthoud. Dit vond ik erg prettig, want dit is in de burgermaatschappij nogal eens anders.

Na 7 hindernissen te hebben gehad en de kleren al tot aan de schouders nat waren, konden we op het grootste gedeelte van het parcours aardig tempo maken. Een oefenhuis vol met witte rook, waardoor men geen hand voor ogen zag, gaf je de gelegenheid de HF te doen dalen, waarna je bij het verlaten van het oefenhuis weer een tandje hoger kon.

Halverwege het parcours scheerden er een aantal toestellen van de KLU hard en laag over, wat erg gaaf was. Even dacht ik: ‘zou dit aangevraagd zijn door de wedstrijdorganisatie? Vet!’ Achteraf bleek dat het puur toeval was omdat ze aan het oefenen waren, maar dat maakte het niet minder leuk.

Het parcours ging ook gedeeltelijk over de taxibaan van de landingsbaan, een eind dat ik als manschap bij de parate eenheden vervloekt heb. Hier stonden canisters van de Patriot lanceerinrichtingen, waar geen eind aan kwam. Ik heb behoorlijk lange benen, maar ze waren net te hoog om erop en overheen te springen.

De laatste 2 km van het parcours bestond uit een 10-tal waterhindernissen. Gelukkig was de watertemperatuur prima, en zorgde het er niet voor dat je met kramp het water uitkwam.

De in het water liggende lijnen waren wel prettig, omdat je af en toe na het te water gaan, tot aan je heupen vastgezogen zat in de Limburgse slijk.

De laatste 1,5 km heb ik helaas nog een persoon voor me moeten laten gaan, maar heb uiteindelijk een 26 e plaats in de categorie S vast weten te houden.

Alle elementen die dit evenement voor mij bijzonder maken, waren aanwezig en al met al ben ik tevreden met het resultaat. Uiteraard na binnenkomst een warme douche en een Indische rijstmaaltijd, en daarna nog even na-babbelen met collega’s en mededeelnemers over het parcours, en toen zat het NMK MUR erop.

Voor mij een evenement waar ik me volgend jaar zeer zeker weer voor ga inschrijven!

Complimenten voor de organisatie, het was top geregeld!

De uitslag kan worden bekeken op de MUR-pagina van de Sportcommissie.