Vrienden van het dienstvak LO&Sport

WAAR ZIJN ZE GEBLEVEN, ONZE OUDE COLLEGA'S?
AFLEVERING MET RONALD LANGENHUIZEN

Sportieve hoogtepunten
Mijn hoogtepunten bij defensie qua sport zijn een aantal jaren Nederlands militair elftal, na mijn voetbalperiode ben ik me gaan focussen op hardlopen, mountainbike en survival. De sportprestatie waar ik het meest trots op ben, is de extreme Craft Bike Transalp 2014. Na veel training met mijn oud-sportcollega Erik Verboven hebben wij de Transalp 2014 uitgereden met ondersteuning van de Luchtmacht en de Luchtmobiele brigade. Het is de op een na zwaarste MTB etappe wedstrijd ter wereld: 7 dagen lang een marathon met uiteindelijk een afstand van 600km en 19000 hoogtemeters. De start is in Duitsland en dan door de Alpen van Oostenrijk en Zwitserland naar Italië, met de finish bij het Gardameer. Hier ben ik ontzettend trots op.
Verder wonnen wij als team met 12 Infbat zilver op de survivalrun in Veenhuizen en ben ik 2 jaar achter elkaar winnaar geworden van de militaire Urban run van de Luchtmobiele brigade in 2013 en 2014.

Luchtmobiele carrière
Mijn militaire carrière na de LO/Sport is een luchtmobiel carrière groepscommandant luchtmobiel infanterie bij 12 infbat RvH, B-wonju Cie, daarna groepscommandant luchtmobiel verkenningspeloton (Recce) 12 Infbat RvH en daar ook tevens waarnemend OPC (opvolgend pelotons commandant) geweest voor ongeveer een dik jaar. Dit was tot nu toe mijn mooiste functie met de meeste uitdaging voor mij. De inzetmogelijkheden zoals Parachute, Heli, met voertuigen en te voet diep in vijandelijk gebied maakt dit tot een fantastische functie. Hoogtepunt was een uitzending in Burundi in 2013, de Acota missie, waarbij we samen met de Amerikanen (US contractors) de Burundezen gingen opleiden en trainen. Ik ben hier 3 maanden geweest en heb hier op allerlei niveaus kunnen werken en voor mijn gevoel veel uit kunnen halen. En momenteel ben ik werkzaam als OPC bij 11 Infbat garde regiment grenadiers en jagers bij 11 C-tijger cie. Met deze tijger cie ben ik momenteel voor 4 maanden werkzaam in Curaçao en Aruba.

Ronald Langenhuizen (links) met mtb-buddy Erik Verboven

Ouwe gek van 38
Verder doe ik hier en thuis max sporten. In de burger doe ik bijna ieder weekend aan een loopwedstrijd van 10km mee, mijn beste prestatie tot nu toe is 36:14. Ik doe veel mee aan MTB wedstrijden, ook hier in Curaçao. Ik ben momenteel 38 jaar, ‘al een ouwe gek’ zeggen ze hier maar voor mijn gevoel nog fit in ieder geval.
Hier in Curaçao staan we al ingeschreven voor 22 November voor de Extreme Curaçao, een MTB wedstrijd over 85km en in dit klimaat is dat een redelijke uitdaging. Een paar maanden geleden hebben we meegedaan met een 4 uurs Endurance race en werden we 4 e, samen met Jan Heesters (plv commandant 11 c-cie), ook een MTB freak.

Rode baret in 1999
Voordat ik in 2006 bij de LO/sport begon, was ik al luchtmobiel infanterist geweest bij de A-koningscie als verkenner pionier luchtmobiel. Ik heb in 1999 mijn rode baret al gehaald. Maar toen ik in 2006 naar de KMS ging, kreeg ik via Mike Becker te horen dat ze sportinstructeurs zochten, aangezien ik al CIOS had gedaan in 1997 vandaar. Verder was de reden dus dat ze mensen zochten bij de sport en ik kon mezelf verbreden door een overstap naar de sport te maken.
Na de functie bij de sport, wat ik overigens als zeer leuk en leerzaam heb ervaren, zei mijn gevoel dat ik toch mijn toekomst moest vervolgen binnen het wapen en dienstvak Infanterie en dan luchtmobiel want mijn hart ligt toch in Schaarsbergen, ook vanwege de mooie ligging van de kazerne midden in de Veluwe en dus maximale faciliteiten om mijn sporten te beoefenen en te trainen. Ik ben daar intern en ga elke woensdag lekker naar huis, naar mijn vrouw en hondjes.

Dus heb ik op dat moment gekozen voor meer toekomstmogelijkheden en heb toen ook gelijk een fase 3 contract gekregen. Ik wil mijn toekomst binnen de infanterie blijven volgen en heb de mogelijkheid om ooit nog terug te stappen naar de sport, met mijn operationele achtergrond heb ik dan ook veel te bieden, denk ik. (Op een later tijdstip, eventueel.) Mijn volgende functie zou ik dan ook graag weer mijn volgende stap vooruit maken richting de Pathfinders bij de brigadestaf van de luchtmobiele brigade. Dit lijkt mij een fantastische eenheid om mijn toekomst te vervolgen.

Run-swim-run Aruba
En we hebben gisteren inderdaad meegedaan met de run swim run in Aruba, met mariniers uit Aruba en Curaçao. Op 12 oktober zijn we met de boot van de marine, de Pelikaan, verplaatst naar Aruba. Een van de doelstellingen van mijn commandant was deelnemen aan de bekende en groots opgezette run-swim- run in Aruba: 3km hardlopen, 500 m zwemmen in open water en weer 3km hardlopen - met deze weersomstandigheden is dat wel pittig, na alle oefeningen en werkzaamheden die we hier verrichten en zonder specifieke training gedaan te kunnen hebben. Dit is een jaarlijks terugkomend evenement, met deelnemers uit Aruba zelf maar ook Curaçao en Bonaire wat ik begreep en natuurlijk wij als CIDW (Cie in de West met ongeveer 110 personen).

Ronald, duidelijk afgetraind, hier in tweede positie

De start was vlak aan de kust in een duinachtig gebied met wat heuvels en verharde- en zandwegen richting de zee. Ik wist dat ik een goede loper ben maar maakte me druk over het zwemmen. Ik kan goed zwemmen maar had nooit zwemwedstrijden gedaan. En ik ben geen topzwemmer zoals velen. Ik moest het dus hebben van het lopen aangezien er geen fietsonderdeel bij zat. Een paar weken geleden hadden we al deelgenomen aan een triathlon in Curaçao en moest ik ook al 15km MTB'en door bergachtig gebied en daarna nog 5km hardlopen. We zouden eigenlijk met een drietal meedoen en ik alleen het fietsen. Maar aangezien een collega ineens niet kon, moest ik fietsen en lopen. Ik had toen vol gas gefietst en zat lekker mee voorin en met lopen ging het ook goed maar de benen liepen redelijk vol. Hier eindigden we ook als 4e. Ik dacht: ‘na het zwemmen zal dit wel helemaal het geval zijn, dat mijn benen vollopen.’

Dus tijdens de run-swim- run heb ik er voor gezorgd dat ik mijn sterke punt, in dit geval het lopen, moest uitbuiten dus ik ben hard van start gegaan zodat ik als een van de eersten het water in zou gaan. Dan kon ik lekker mijn eigen tempo zwemmen, dan zouden de topzwemmers en triatleten mij inhalen en als ik dan de schade beperkt kon houden zou ik weer kunnen aanklikken en nog wat mensen proberen in te halen voor de finish. Dus plannetje ging zoals bedacht: ik ging als 3e het water in, kwam er als 9e weer uit en haalde vervolgens nog 4 mensen weer in waarbij ik vlak na de nummer 4 over de finish kwam. Als eerste van de Compagnie in de West, mijn eigen eenheid, en als eerste in mijn categorie 35 t/m 42. Hetgeen mij het mooiste gevoel geeft bij alles wat ik doe is dat ik toch al relatief oud ben, 38 jaar, maar dat ik nog steeds goed meekan met de jongeren. De eerste 4 waren allemaal toppers! Mijn doel is dan ook lekker uitdagende functies blijven draaien zolang het nog kan en fit blijven.