Vrienden van het dienstvak LO&Sport
 


GRENZELO&S
DEEL 8: BERT WENNEKES
Door André Wijnberger

 

In de serie GrenzeLO&S zijn we aanbeland in Frankrijk middels een interview met Bert Wennekes. En passant pakken we ook de Verenigde Staten van Amerika maar even mee. Dit gebeurt tijdens een door hem georganiseerde reis in de USA, waar redacteur André Wijnberger als mede reisleider aanwezig is.

Personalia
Eerst maar eens even de personalia doornemen: Bert is 64 jaar jong en is tegenwoordig woonachtig in Zuid – Frankrijk in Boulogne sur Gesse met zijn vrouw Kariene en zijn schoonmoeder.
Zijn militaire loopbaan nemen we uiteraard ook in vogelvlucht door, met bewust weinig aandacht voor collegae en het noemen daarvan, omdat we dan heel gemakkelijk namen en mensen gaan vergeten en dat is niet de bedoeling.
Bert is actief dienend van 1978 tot 2015 en begint zijn loopbaan bij de Infanterie, waar hij na de initiële opleiding op de KMS en het OCI (Opleiding Centrum Infanterie te Harderwijk ) geplaatst wordt bij 44 Painfbat JWF in Assen  vanwaar hij vrij snel op uitzending gaat naar Libanon. Na die uitzending gaat hij al vlot kijken of hij via de toen geldende regels kan overstappen naar de LO/Sportorganisatie (de & is van veel latere datum 😊).
Dat lukt hem door de selectie procedure met glans te doorlopen en samen met Jan Bult , Berry Manders, wijlen William Frieling, Lion de Frel, Alex Keulemans en Kees Jaket start hij in 1985 met de opleiding aan het OCLO (nu LOSS).

LO&Sport tijdperk:
Bert heeft zijn start functie op het PIROC te Veldhoven (rijschool) en mag na 1 jaar daar verkassen naar de Generaal Majoor Kootkazerne in Garderen, daarna volgt de HOOV / VTO 3 en gaat hij als Hoofdinstructeur aan de slag op de Oranjekazerne (OK) te Schaarsbergen bij het 11e bataljon. Van september 1995 tot april 1996 gaat hij op uitzending naar Bosnië , waar hij in Busovaca als Smi LO&S de daar geplaatste troepen de nodige afleiding biedt op sportief gebied.
Bij terugkeer gaat het 11e bataljon tijdelijk naar het Kamp Koningsweg Noord (KKN), waar ik als blanco ook een jaar heb mogen ondersteunen (en dit was ook de enige periode waarin ik direct met Bert heb mogen samenwerken). Met veel plezier gaan we vaak op oefening en Bert is duidelijk een ‘groene’ Sportinstructeur, dat zal later ook nog duidelijk blijken. Hij bekwaamt zich met name op het gebied van het klimmen en het operationeel optreden in bergachtig terrein, zowel in de zomer als ook ’s winters.
Op de OK bouwt hij de bekende touwbaan Belle Hélene ( in het bosje naast de nieuwe Belle Hélene) en later is hij nauw betrokken bij de bouw van de touwbaan met staalkabel op de KKN, onder andere samen met Gert Borneman ontwikkelt hij op dit gebied veel zaken voor de Sportorganisatie.

We schrijven al het jaar 2000 als Bert naar de LOSS in Amersfoort gaat als cursusleider, waar hij 4 jaar werkzaam is en zich met name veel op de klimopleidingen ‘stort’.
Daarna terug naar de OK , waar hij eerst planner is en daarna al snel plaats vervanger wordt van o.a. Hein van der Made, een periode waar Bert met plezier op terugkijkt.

In 2007 wordt hij de opvolger van Ron Kaag als Kwaliteits Bewaker van het Rotsklimmen / Werken Op Hoogte. Heel veel papierwerk herinnert Bert zich, en wat dat betreft niet zijn meest favoriete tijd (gezien zijn hart lag bij praktische kwaliteitsbewaking). Als Bert in 2010 een nieuwe heup krijgt, geeft hij aan zijn werk in de praktijk niet meer goed te kunnen uitvoeren naar zijn zin en wordt hij als C – LO&Sportgroep op de GMK geplaatst voor de laatste jaren, een mooie afsluiting!
Tot zover zijn militaire loopbaan, maken we nu de stap naar zijn privé gedeelte, en waar het in deze serie om gaat: hoe gaat het in het buitenland!?

  • Bert Wennekes
  • Bert Wennekes2
  • Bert Wennekes3

Privé
Bert is ruim 1,5 jaar geleden vanuit Loenen verhuisd naar Zuid – Frankrijk omdat hij de drukte in Nederland en de regelzucht vanuit de overheid behoorlijk zat was. Daarnaast vindt hij de rust en ruimte in Zuid – Frankrijk samen met zijn vrouw Kariene (met wie hij in 2003 is getrouwd) zeer aangenaam. Kariene was in Nederland werkzaam als microbiologisch analist voor de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit te Wageningen. Volgens Bert is haar analytische blik ook nu goed merkbaar als het gaat om het regelen van details, terwijl hij zelf meer van het grote geheel is.

BHMT
Buiten de liefde voor elkaar hebben ze ook allebei liefde voor motorrijden. Het is dan misschien niet toevallig dat Bert en Kariene samen een bedrijf starten dat motorreizen organiseert in de USA.
Eerst heet dat bedrijf Ride Your Own Tours, waarbij ze alleen het transport van eigen motoren regelen van en naar de USA, ze bieden dan nog geen routes onder begeleiding aan. Het inkratten in Nederland en het uitkratten voor de containers bewaken zij wel met kritische blik en gaan zij zelf veel door de USA touren. Na ongeveer 5 jaar verandert de insteek en gaan ze aan de hand van hun eigen uitgebreide ervaringen ook motorreizen aanbieden waarbij ze de begeleiding op zich nemen. Op dat moment verandert ook de naam van het bedrijf naar Black Hills Motor Tours (BHMT). De Black Hills is een (kan ik nu zelf zeggen) prachtig gebied in de staat South Dakota met veel variatie op het gebied van natuur (schoon).

De insteek van BHMT is eenvoudig en duidelijk: kwaliteit en veiligheid staan duidelijk voorop, hetgeen blijkt uit de volgende zaken;
Een groep is niet groter dan 10 motoren, zodat persoonlijke aandacht gegarandeerd is en de veiligheid ook goed te overzien. Van alle bedrijven die dit soort reizen organiseert vanuit Nederland, is BHMT het enige bedrijf dat nog nooit een ongeluk heeft gehad, laat staan het veroorzaakt heeft!
Dat is toch wel een duidelijk signaal en daar is Bert ook erg trots op.

Bert gaat altijd zelf mee als (co) reisleider en het seizoen loopt van mei tot september en dan is hij dus ook heel vaak van huis, want zijn vrouw Kariene gaat maar af en toe mee, zij regelt thuis alle zaken!
Vanuit zijn achtergrond als militair maakt hij voor de reizen ook altijd een RI&E en dat leidt tot een hoogwaardig product. Hij werkt in de USA met een paar vaste motor verhuurbedrijven en heeft daar prima contacten opgebouwd. De afgelopen 2 jaar heeft hij door corona geen reizen kunnen organiseren en ik maak daadwerkelijk mee, dat hij ondanks dat nog perfect de weg weet op het grootste deel van de bijna 4000 km lange route!


Kennis en Passie
Tijdens deze reis naar o.a.de Sturgis Bike week (grootste motorevenement ter wereld met een half miljoen bezoekers!) is het genieten van de kennis die Bert heeft van zowel het land, maar ook van de motoren van zowel het merk Harley Davidson, als ook de Indian, het oudste motormerk van de USA. (André postte op zijn Facebook elke dag een kort verslag, wat hier gebundeld is, red.)
Hij heeft heel lang op HD gereden, maar is samen met zijn vrouw geswitcht naar Indian. Leuk detail: Kariene en Bert zijn in 2003 in Sturgis getrouwd, dat gebeurde door de oud-burgemeester van dit stadje, in het bijzijn van 2 ter plekke gevonden getuigen!
Bert legt hier zelf haarfijn uit waarom ze van merk motor zijn gewisseld na zoveel jaar:
“Harley-Davidson en Indian zijn beide mythische merken met een trouwe schare rijders. Hiervan had Harley het wat rauwere imago en Indian het nettere. Indian dateert van 1901 en Harley-Davidson van 1903. Beide merken zijn tot 1953 grote concurrenten van elkaar geweest. 1953 is echter het jaar waarop Indian failliet gaat en alleen Harley overblijft als Amerikaans motormerk. In 2014 is de merknaam Indian gekocht door Polaris, fabrikant van ondermeer quads, trikes, de slingshot en landbouw voertuigen. Men zet vanaf dat jaar een mooie modellenlijn neer met aansprekende namen zoals Chief, Chieftain en Roadmaster. Door onze werkzaamheden hadden we al een paar keer een Indian als huurmotor bij de begeleiding van onze reizen gehad en hebben we op diverse modellen proef gereden. Nadat we beiden in de loop der jaren al verschillende modellen in bezit hadden, bleven er toch wel wat op- of aanmerkingen over de geleverde kwaliteit. We  besloten nog maar eens een proefrit te maken op 2 net op de markt gekomen nieuwe Indian modellen, de Super Chief Limited en de Challenger. Zeer aangenaam verrast kwamen we hiervan terug en na een lang gesprek met een monteur ( techniek en betrouwbaarheid is natuurlijk belangrijk) van de Indian dealer die voorheen bij een Harley dealer had gewerkt, zijn we overgegaan tot aankoop van deze 2 Indian motoren. Deze zijn nu een half jaar in ons bezit en dit tot grote tevredenheid.”


Hobbels
Dan nog even terug naar zijn verhuizing van Nederland naar Frankrijk; dat ging niet van een leien dakje. In december 2020 tijdens corona Loenen dus verlaten en eerst in een gemeubileerde huurwoning getrokken in Pouzols Minervois in het departement Aude voor 6 maanden, maar na die 6 maanden nog geen woning gevonden en verlenging was niet mogelijk! Daarna nog 2 maanden gehuurd in Peguilhan en zelf op internet blijven zoeken naar een geschikt huis. Dat vonden ze wel, maar ze moesten nog twee maanden 100 km noordelijker weer een huis huren in Condom (Gers). Het huis (waar ze dus nu wonen) hebben ze zelf gevonden, maar toen was het nog niet klaar!
In Frankrijk is er een organisatie (SAFER) die het eerste kooprecht heeft als er een groot stuk landbouwgrond verkocht wordt. Zij mogen daar 6 weken voor nemen of ze dat ook daadwerkelijk gaan doen. Net voor het aflopen van die periode, verloopt ook hun laatste huurperiode en trekken Kariene en Bert de stoute schoenen aan en gaan ze naar de  notaris, om het probleem voor te leggen en dat helpt. Zijn telefoontje naar SAFER geeft een verlossend antwoord en 1,5 dag voordat hun laatste huurcontract verloopt, kunnen zij de koopakte tekenen en verhuizen naar Boulogne Sur Chesse.
Saillant detail: Karienes’ moeder verhuist iedere keer mee en heeft dezelfde onzekerheid, maar gaat daar prima mee om!
Alle hobbels dan genomen? Nee, maar wel de grootste, want ze kopen een perceel van ruim 6,5 hectare met daarop 2 huizen, waarvan er dus 1 voor schoonmoeder in orde gebracht moet worden, en het andere voor Kariene en Bert zelf.
Nog voldoende werk aan de winkel, maar het is prima te doen zo, geeft Bert aan.
Het huis voor zijn schoonmoeder dient helemaal gerenoveerd te worden, hun eigen huis heeft een update nodig met een nieuwe keuken en badkamer.

Joie de Vivre

Joie de Vivre
Bert geeft aan dat de rust en ruimte, samen met de Franse leefstijl hen erg aanspreekt. Daarnaast zijn de mensen ter plekke erg aardig, spontaan, hulpvaardig en vriendelijk. De tijd nemen voor elkaar en genieten van het leven met lekker eten en drinken, maakt het tot een prefecte mix voor een meer ontspannen leven. Zitten ze dan de hele dag stil? Wie Bert een beetje kent, weet dat hij dat niet best kan en hij is nog steeds een bezige bij met mountainbiken, motorrijden, grasmaaien, klussen en ga maar door. Het grote voordeel is dat hij dat allemaal doet als hij er zijn tijd voor neemt of wil nemen! Geen stress, tijdsdruk of wat dan ook en dat is ideaal naar zijn mening, hij draagt dan ook al tijden geen horloge meer 😊.
De sociale voorzieningen zijn prima, net als de medische zorg prima geregeld. Lekker dagverse groenten uit de tuin of van de markt halen, samen met een goede betaalbare wijn, alle randvoorwaarden voor een relaxte leefstijl.
Hoe lang hij nog doorgaat met zijn bedrijf? Geen idee, kijken of het vooral leuk blijft en de gezondheid het toelaat!


Dank  
Van mij uit veel dank voor de openheid van Bert, nogmaals, ik heb genoten van je kennis over het land, je fotografische geheugen en de liefde voor de motormerken HD en Indian en je enthousiasme en betrokkenheid bij je klanten!

 Publicatiedatum: 18 september 2022

In de serie 'GrenzeLO&S' verschenen eerder al de volgende artikelen:
aflevering 00 : de kick-off
aflevering 01 : Sam Cross
aflevering 02 : Wim van Breugel
aflevering 03 : Wilko Jansen
aflevering 04 : Stani Groeneweg
aflevering 05 : Sybil Gassner
aflevering 06 : Arian van Helden
aflevering 07 : Sjoerd van Turnhout