IN DE BEK VAN HET BEEST HYROX KIJKEN
Door Lino Ottenhof

De redactie werd (zoals vaker) gegrepen door een Facebookbericht van oud-collega Lino Ottenhof – recent las je zijn naam en reactie in het verslag over de door Bart Steenge georganiseerde reünie van de VTO lichting 1998 – over zijn deelname aan Hyrox Amsterdam: “Hoewel ik me goed voorbereid had voor mijn 1e Hyrox ben ik mezelf toch behoorlijk tegengekomen en heel diep gegaan. Maar het is voor mij zo waardevol dat ik dit in het bijzijn van mijn gezin heb gedaan. Dat zij trots op mij zijn vind ik nóg belangrijker dan dat ik dat zelf ben. Daarnaast ben ik echt trots op mijn collega’s die ook meededen en al onze studenten van @sportengezondheidamstelveen die vandaag hebben geholpen in de organisatie. Wat een fantastisch evenement, echt een aanrader…maar zeker een fysieke uitdaging voor je uithoudingsvermogen.”
Omdat de LO&Sportorganisatie op de Dienstvakdag van 2022 een workshop over Hyrox organiseerde, leek het de redactie een goed initiatief deze relatief nieuwe naam in de sportwereld nader toe te lichten en benaderde Lino voor een verslag.

Wat is Hyrox en waarom zou je dit moeten doen?
Als oud-topsporter en -sportinstructeur bij de Landmacht heb ik geleerd om de grenzen van mijn eigen kunnen op te zoeken en te verleggen. Daarna heb ik als personal trainer geleerd om anderen hierbij te begeleiden. Momenteel probeer ik toekomstige professionals in de sport en gezondheidsbranche de essentie hiervan bij te brengen, maar waarom is dit zo belangrijk?
Laat me dan eerst even uitleggen wat Hyrox is voor diegenen die dit nog niks zegt: het is een fysiek uitdagend evenement bestaande uit een mix van hardlopen en functionele fitnessoefeningen met de nadruk op uithoudingsvermogen. Om precies te zijn: 8 keer 1 km hardlopen afgewisseld met 8 verschillende fitnessoefeningen (bv. 1000 m roeien op een indoorroeier), 80 meter afleggen door een kikkersprong/burpee combinatie, een 150 kg zware slee 50 meter duwen en 100 meter walking lunges met een 20 kg zware zandzak in je nek. Het gevoel van uitputting dat dit geeft, is te vergelijken met de laatste kilometers van een halve marathon en ondanks de fitnessoefeningen ligt de nadruk van de belasting op de benen.

Wat zijn de verschillen met Crossfit?
Allereerst veel meer hardlopen (50%), de fitnessoefeningen zijn laagdrempeliger qua moeilijkheidsgraad en altijd hetzelfde bij elk event. Inmiddels zijn er overal in de wereld Hyrox events waar je aan mee kunt doen en 3 events in Nederland: Amsterdam in oktober, Maastricht in januari en Rotterdam in mei. De overeenkomsten met Crossfit zijn dat het een race/competitie is waar je individueel of in duo, en zelfs teams, kunt deelnemen en er zijn leeftijdscategorieën.

Gesloopt over de finish
Afgelopen 4 oktober in Amsterdam was mijn eerste Hyrox. Op mijn initiatief zijn we een samenwerking aangegaan met de organisatie van Hyrox om met onze studenten als vrijwilligers het event in Amsterdam te ondersteunen. Samen met enkele collega’s hebben we het goede voorbeeld gegeven aan onze studenten door zelf mee te doen en ik deed zelf mee in de ‘open individual categorie’. Hoewel ik me goed had voorbereid ben ik mezelf flink tegengekomen en kwam ik gesloopt over de finish. Ergens is dat ook precies waarom je aan zo’n evenement mee zou moeten doen, nl. om de grenzen van je fysieke- maar zeker ook mentale uithoudingsvermogen op te zoeken en te verleggen. Wat het nog een extra dimensie gaf, was het feit dat toeschouwers heel dicht in de buurt kunnen komen van alle onderdelen om je aan te moedigen en dat er heel veel juryleden aan het werk zijn om te controleren én te motiveren. In mijn geval waren dat veel van onze studenten die mij en mijn collega’s over de eindstreep hebben geholpen. Dit zorgde voor een gevoel van trots, respect en verbondenheid bij zowel studenten en docenten. Ik kijk terug op een mooie ervaring en kijk al weer uit naar mijn tweede deelname waarin ik mijn tijd wil verbeteren. De voorbereiding is al begonnen.

Conclusie:
In een tijd waar weerstand in fysieke- en mentale zin steeds minder wordt, zal het mijns inziens steeds belangrijker worden om dit zelf te blijven opzoeken. Weten wat je zelf kan en waar je grenzen liggen dus.
Het deelnemen aan een sport, competitie of evenement zorgt er ook voor dat je blijft trainen en voorbereiden om je doelen te blijven halen. Bij Hyrox komen alle fysieke factoren van fitheid aan bod: kracht, lenigheid, coördinatie, uithoudingsvermogen en snelheid. Daarnaast spelen mentale factoren een grote rol en is het sociaal-emotioneel ook een mooie ervaring.
Tenslotte heeft het trainen voor en deelnemen aan een Hyrox evenement alleen maar voordelen voor de fysieke- en mentale fitheid van een militair en zal het daardoor de inzetbaarheid ten goede komen.

Een week later postte Lino nog een gloedvol betoog over  Hyrox op zijn Facebook-pagina:
“Weerbaar en veerkrachtig.
Ik gun het iedereen om zo nu en dan “in de bek van het beest te kijken en de strijd aan te gaan” oftewel zware weerstand opzoeken en ver uit je comfortzone gaan. Dit kan op verschillende manieren maar het voordeel van dit in fysieke zin te doen is dat je naast de gezondheidsvoordelen die het je oplevert ook mentale- en emotionele winst pakt. Het verleggen van je fysieke grenzen heeft dat effect op je, en als je dat samen met anderen doet dan wordt het ook nog eens sociaal-emotioneel. Dat zijn allemaal positieve effecten die het deelnemen aan een event zoals Hyrox met zich mee kan brengen. Maar het begint met daadwerkelijk te doen en als dat je mindset is geworden dan wil je blijven doen! Weerbaar en veerkrachtig zijn begint met doen dus zet die eerste stap en geef dit nooit meer op ”

Publicatiedatum: 01 december 2023