Vrienden van het dienstvak LO&Sport
 

WERKBEZOEK C-OTCO ONTAARDT IN MENTEX-OEFENING

Door Jan van den Dool

Op maandag 15 januari vertrokken C-OTCo, generaal Frits van Dooren, en C-LO&Sportorganisatie, Jan van den Dool, voor een werkbezoek naar Bad Reichenhall. Op maandagmiddag werden ze opgevangen door Muuk Harmsen (C-O&T groep Bad Reichenhall) en maandagavond waren ze aanwezig bij de opstart en instructies voor de eenheid, A-cie 44 Painfbat. De volgende ochtend werd deelgenomen aan de langlauf-lessen, om na enkele uren de berg op te gaan en een bezoek te brengen aan de oefenende eenheid op de Reiteralp. Gezien het slechte weer (sneeuw en harde wind) ging de laatste lift wat eerder en werd besloten om gedrieën (met Muuk Harmsen) lopend naar het dal te gaan. De bedoeling was om vervolgens in Fritz am Sand een evaluatie bij te wonen en de volgende dag in de ochtend bij de skigroep aanwezig te zijn. Op de (woensdag)middag stond het vertrek terug naar Amersfoort gepland.

Generaal Frits van Dooren gaat voorop in de strijd, in de rug gedekt door Muuk Harmsen.

Dat liep echter wat anders: tijdens de weg terug naar het dal moest na ruim een half uur omgekeerd worden. De weg was te ijzig en het lawinegevaar was te groot. De beoordeling van Muuk Harmsen bleek later zeer terecht, ook de bergwacht met zoekhonden, die voor een training op de berg zat, vond het te gevaarlijk om af te dalen.

Een nachtje op de berg dus en vervolgens op woensdag met de lift naar beneden. ‘s Avonds nog op bezoek bij de eenheid die in bivak zat en vervolgens overnachten in de berghut. De volgende dag naar de lift om de afdaling naar het dal te maken. Na een paar uur wachten werd omwille van de harde wind echter besloten dat er die dag geen lift kon gaan en dus zaten eenheid, instructeurs en C-OTCo vast. Bovendien waren de vooruitzichten slecht en was het maar de vraag of er donderdag afgedaald kon worden. Nog minimaal één nacht op de berg dus.

De vliegtickets voor woensdag werden gecanceld en er werd gezocht naar een alternatieve terugreis. (Dat werd uiteindelijk de chauffeur van C-OTCo, die uit Nederland moest komen.) Om iedereen van voeding te voorzien werden alle resten van de uitgedeelde gevechtsrantsoenen verzameld en met enkele nieuwe rantsoenen weer eerlijk verdeeld onder alle militairen. Tot donderdagmorgen was er voldoende eten, daarna zou het krap worden. De eenheid had het bivak afgebroken want het was natuurlijk de planning dat men naar beneden zou gaan. Omdat alles nat was en de eenheid bovendien omwille van de beperkte hoeveelheid voedsel niet te veel fysieke activiteiten kon doen, werd besloten om ook de eenheid in de berghut te laten slapen. Met deze ontwikkelingen was het voor C-OTCo natuurlijk wel heel interessant om de evaluatie van de eenheid bij te wonen. Daarnaast werd er nog een mooi toertje op sneeuwschoenen door 75 cm verse sneeuw gemaakt.

Op donderdag was het spannend: gaat de lift? Het was weliswaar slecht weer, maar tussen 8 en 10 uur kon de lift gebruikt worden en kon alle personeel naar beneden. Tegen de tijd dat de storm in Nederland losbarstte, werd het ook in Zuid-Duitsland weer minder maar stond alles en iedereen inmiddels wel in het dal. Einde van een onverwacht lang verblijf op de berg en zo werd een werkbezoek van C-OTCo ook een beetje een Mentex.

Publicatiedatum: 22 januari 2018