Vrienden van het dienstvak LO&Sport
 

AFSCHEIDSINTERVIEW TON WESSEL

Door: Paul Lindeboom

In oktober namen we afscheid van een aantal collega’s die jarenlange trouwe en vakkundige dienst verricht hebben voor de LO&Sportorganisatie. Ton Wessel was van hen misschien wel de meest bijzondere, zoals hieronder in de eerste vraag zal blijken. En misschien wel in het gehele interview!!

Tijdens je afscheidsreceptie hoorde ik dat je alle drie de gekleurde baretten hebt (Mariniers, Commando’s en Luchtmobiel). Betekent ook dat je alle drie de opleidingen hiervoor doorlopen hebt. Wat zijn de herinneringen die daarbij naar boven komen?

“Ja, de Mariniersopleiding heb ik als dienstplichtige doorlopen na mijn CIOS-opleiding gevolgd door een periode in de west (Curaçao). De periode heb ik als een van de hoogtepunten in mijn carrière beleefd. Als jong broekie de andere kant van de wereld ontdekken. De Commando-opleiding was een logische stap na het OCLO met de eerdere positieve ervaring bij de Marns. De 5 jaar op het KCT heb ik als de meeste collegiale periode ervaren waarbij de LO&Sportgroep deel uitmaakte van de eenheid. De Luchtmobiele brigade heb ik verkozen vanwege zijn centrale locatie. De sfeer op de LO&Sportgroepen hier waren top en er was altijd reuring.  De militaire opleidingen om een bepaalde baret te verkrijgen, zijn voor mij altijd een fysieke uitdaging geweest waar ik bij allen met veel plezier aan terugdenk en waar elke deelnemer veel over zichzelf te weten komt.”


Binnen welk van de drie heb je de mooiste operationele ervaring(en) opgedaan?

“De werkbeleving heb ik bij alle drie als positief ervaren. Operationele ervaring heb ik vanuit LMB als sportinstructeur mogen opdoen in Kabul (HQ-ISAF). Buiten de fysieke fitheid denk ik dat je als sportinstructeur ook een belangrijke rol vervult t.b.v. de mentale fitheid van het toegewezen personeel.”

Op enig moment is het Klimmen/Werken Op Hoogte  een in het oog springende activiteit c.q. expertise geworden. Hoe heeft dat in de loop der jaren vorm gekregen en wat vind je de belangrijkste bijdrage die je als KwaliteitsBewaker (KB) hebt geleverd?

“Het Rotsklimmen WoH is voor mij op het KCT begonnen met Gert Borneman als voorbeeld. Het organiseren van diverse GVA’s Rotskl/WoH heeft me gemotiveerd met dit vakgebied door te gaan. Verdere ervaringen heb ik opgedaan tijdens de diverse eindoefeningen van luchtmobiel. Wat me altijd heeft bezig gehouden, is het gebruik van het juiste (lees: veilige) materiaal bij de juiste activiteit. Deze interesse naar een effectief en veilig product heeft mij geleid tot de rol van kwaliteitsbewaker RK/WOH. De bijdrage als kwaliteitsbewaker RK/WOH is zeer divers geweest. De vernieuwing van vrijwel alle Systemen en Procedures i.c.m. een draaiende organisatie is zeker niet vanzelf gegaan. Ik hoop dat ik in mijn periode de TWOH’ers (Teacher Werken Op Hoogte, voorheen Cordelet Rouge, red.) meer veiligheidsbewust heb kunnen maken middels de vernieuwde en vereiste TRA’s (Taak en Risico Analyse, red.).”

Op jouw website zie ik een uiteenlopende hoeveelheid aan voormalige sportieve hobby’s (Adventure Race, Skeeleren, Mountainbiken, Racefietsen, Kitesurfen, Windsurfen). Waarin heb je de leukste of meest bijzondere herinnering?

“Voor mij springen Windsurfen en Adventure Race eruit. Windsurfen heeft voor een groot gedeelte mijn jeugdperiode bepaald met wedstrijden op Europees niveau. School heeft hieronder nog wel eens geleden. De wind deed meer dan het schoolbord….. Eind jaren ‘90 ben ik begonnen met Adventure Race w.o. Edens Best en Dutch Extreme. Voor mij nog steeds de mooiste sportbeleving waar veelzijdigheid, natuur, wedstrijd, teamgeest en doorzettingsvermogen samenkomen. Wellicht is dit een voortvloeisel uit de militaire opleidingen welke eraan vooraf gegaan zijn.”

Op diezelfde website zie ik dat je meest actuele bezigheid het toerfietsen is. Met een travelbike en aanhanger ga je dan de natuur in en ben je self-supported aan het overnachten, iedere keer een week lang. Wat wordt de zwaarste fysieke uitdaging die je in de komende jaren wil gaan ondernemen nu je met FLO bent?

“Ik heb nog geen concrete plannen voor de toekomst. Na enkele gereden tochten in Nederland is Europa aan de beurt. Vooralsnog voer ik deze alleen uit om ervaring op te doen. Hierna tracht ik dit met andere reizigers uit te voeren. Duur en omgeving nog onbekend. We zijn na mijn FLO onverwachts eigenaar geworden van een Vizsla pup wat de komende tijd wel energie gaat kosten. Dus het travelbiken zal ik rond maart 2022 weer voortzetten.”

Publicatiedatum: 24 november 2021