Vrienden van het dienstvak LO&Sport
 

HOE SUPER ZIJN SUPERFOODS?

De winter komt er weer aan en sporters willen waarschijnlijk flink doortrainen om vroeg in het seizoen al inhoud te hebben. Maar meestal strandt dit streven in een verkoudheid door regen en kou. Nu zeggen allerlei online reclames dat dit met superfoods voorkomen kan worden. Smoothies met baobab en andere exotische ingrediënten zouden de weerstand verhogen. Zeker interessant als we nog een vierde coronagolf gaan meemaken. Heeft dit zin?

Wat zijn superfoods eigenlijk?
Superfoods zijn voedingsmiddelen die zich zouden onderscheiden door een hogere concentratie aan voedingsstoffen met positieve eigenschappen. Het zou niet alleen goed voor je weerstand zijn, want sommige superfoods claimen veroudering tegen te gaan en andere verhogen zelfs je libido.

Wettelijk is er niets geregeld. Als je morgen je ontlasting droogt en vermaalt, mag je dat in een mooi potje stoppen en duur verkopen als superfood. (Wel afhankelijk van wat je de avond ervoor gegeten hebt, uiteraard.)

Baobab komt uit Afrika en bevat volgens een leverancier veel vitamine C, B6, kalium en bioactieve stoffen. Baobabpoeder kun je online kopen en zou je moeten toevoegen aan smoothies. We durven niet te zeggen hoeveel vitamine C er na drogen over blijft.

Schijf van 5
Volgens het Voedingscentrum zijn de geclaimde gezondheidseffecten van superfoods over het algemeen niet wetenschappelijk onderbouwd. Het Voedingscentrum is dan ook van mening dat er geen superfoods bestaan. Niet één voedingsmiddel kan alle essentiële voedingsstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Waarbij ze nog maar eens benadrukken dat gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf de beste manier is om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

Je zou dan ook kunnen stellen dat het woord superfood een marketingterm is. Leveranciers hypen ieder jaar nieuwe superfoods. Baobab is redelijk nieuw en gojibessen zijn alweer een beetje voorbij de hype. Boerenkool en bosbessen staan ook op de steeds langer wordende lijst en vermoedelijk staan over tien jaar alle groenten en fruit erop.

Van baobab beweren we niets, maar er is niks mis met boerenkool en bosbessen. Wanneer je echter eenzijdig bosbessen en boerenkool eet dan mis je nutriënten uit andere groente- en fruitsoorten. Bewerk je boerenkool en bosbessen als pillenleverancier dusdanig dat het geconcentreerd en gedroogd in een potje kan, dan is de consequentie niet alleen dat je er als consument veel voor betaalt maar de pillen verliezen ook aan voedingswaarde.

Een ander nadeel is dat er geen controle is op contaminanten van exotische gojibesjes uit China of baobab uit Afrika.

Niet alleen maar nadelen
Het positieve van de superfoods is dat ze aandacht geven aan alle voordelen van groente, fruit en andere plantaardige producten. Daarvoor hoef je echter niet exotische en dus dure voedingsmiddelen te eten. De beste manier om veel voedingsstoffen als vitaminen, mineralen en bioactieve stoffen binnen te krijgen is dagelijks minimaal 200 gram groente te eten en twee tot vier stuks fruit. Kies het liefst voor lokaal en varieer: in kleur, groentefamilie en bereiding. Je hoeft niet alleen maar rauwe groente te eten voor de goede voedingsstoffen. Zo haal je uit een gekookte wortel bijvoorbeeld meer betacaroteen dan uit een rauwe wortel.
Datzelfde geldt voor lycopeen uit tomaat. Een rauwe tomaat levert minder dan een tomaatje in de pastasaus. Dit komt omdat koken, staven en bakken de plantencellen kapot maken zodat bepaalde voedingsstoffen beter beschikbaar komen.

Weerstand
De vitamine C uit de baobab heeft inderdaad een functie bij het in stand houden van de weerstand. Er kan namelijk een verminderde weerstand ontstaan bij een tekort aan vitamine C. Maar de gemiddelde Nederlander krijgt voldoende vitamine C binnen. Het zit in aardappelen, ui, spruitjes, paprika, kiwi, citrusfruit en nog veel meer groente en fruit. En in baobab dus.

Wanneer je je weerstand wilt verhogen, is het goed om te weten dat je eerste afweer in de darmen gebeurt. Je darmen bevatten bacteriën die het zogenoemde microbioom vormen.

Het microbioom is voor iedereen verschillend, maar uit steeds meer onderzoek blijkt dat bepaalde bacteriestammen je helpen gezond te blijven. Er zijn zelfs aanwijzingen dat niet alleen je fysieke gezondheid onder invloed staat van je microbioom maar ook je mentale gezondheid. Het microbioom houd je gezond door, komt-ie weer, gevarieerd en goed te eten. Met veel onbewerkte plantaardige en vezelrijke producten: groente, fruit, volkoren granen, peulvruchten, noten en zaden en eventueel een beetje vis, vlees, kip en zuivel. En af en toe boerenkool stamppot en bosbessen door je schaaltje kwark. Zo heb je de baobab echt niet nodig.

Publicatiedatum: 05 november 2021