Vrienden van het dienstvak LO&Sport
 
 
 
 

YOGA TOEGEPAST IN DE PRAKTIJK (1)

Door Michiel Twigt

Vorige week kwam er op het intranet een oproep om je aan te melden voor een derde opleiding yoga, waarbij 5 a 6 opleidingsplaatsen gereserveerd zijn voor LO&Sportinstructeurs. De redactie van Fitforaction vroeg zich daarbij af hoe het nieuwste oefengebied Yoga na twee afgeronde opleidingen geland is bij de sportgroepen en wendde zich daarvoor tot een aantal sportinstructeurs voor het geven van een praktijkvoorbeeld van een klantvraag – gericht op een operationele taak/opdracht – die ze hebben weten vorm te geven met een yogatoepassing vanuit de opleiding. Michiel Twigt reageerde als eerste, met onderstaande proza om yoga een positiever beeld te geven dan het nu (onterecht) heeft.

Voor mij is yoga lenigheid, mobiliteit, flexibiliteit en ontspanning  

Na mijn analyse vanuit de testen VITEX/AMF LMB/KMA denk ik dat veel militaire collega’s wel kracht hebben maar de meeste juist lenigheid, mobiliteit en core missen. Dit blijkt uit de test resultaten. Bij het integreren van yoga kan je dit juist enorm verbeteren. Met yoga kan je de flexibiliteit, mobiliteit en bewegingsvrijheid aanzienlijk vergroten. Als ik kijk naar het operationele optreden in relatie tot lenigheid, mobiliteit en core dan kan je daar heel veel voorbeelden van geven en ik denk dat met de integratie van het middel yoga je uiteindelijk blessure preventief bezig bent.

Voor mij is yoga een top middel om te variëren met krachttraining. Mijn mobiliteit is maximaal toegenomen waardoor ik nu profijt heb tijdens bijv. de overhead squat en andere complexe technische oefeningen. Tevens is yoga voor mij een heerlijke hersteltraining, ontspanning door inspanning, en je leert je lichaam kennen tijdens de poses. Uiteindelijk gaat het om de ademhaling focus concentratie, je ervaart tijdens de les dat je bepaalde houdingen langer en bewuster kan volhouden. Door die ademhaling dus veel zuurstof, dus verzuur je niet en ben je in staat om helder te blijven denken. Zoals ik het beschrijf en zie, dan denk ik wel dat je een koppeling kan maken naar het operationeel optreden, zoals bijv. schieten in moeilijke en langdurige schiethoudingen.

Mijn visie is dat onze militairen door het effect van yoga beter operationeel kunnen optreden.

Ademhaling yoga VS operationele acties

·        Net voor het uitstappen HELI ademhaling (focus, helder, beslissingen maken, fysieke belasting, stress, vanuit koude start
       voluit gaan op div. ondergronden en blessurevermindering) 

·        Net voor een OVG actie (focus, helder, beslissingen maken, fysieke belasting, stress)

·        Voor een schietoefening (focus, concentratie, helder, beslissingen maken ect. )

·        Vermindering van stress bij risicovolle acties (lichaam, geest in balans)

Yoga pose VS operationeel

  • michiel2
  • michiel4

 ·        Lang volhouden van moeilijke lichaamshoudingen door ademhaling en core

·        Kunnen focussen op je doel

·        Concentreren / juiste beslissingen nemen

·        Flexibel / snelheid / minder kans op blessure, snel verplaatsen op div. ondergronden

·        Minder snel verzuren bij verschillende schiethoudingen vanuit moeilijke positie.

·        Lichaam in balans is beter functioneren

·        Veel militaire trainen maximaal kracht=korte spieren VS lange spieren=soepel optreden

  • michiel3
  • michiel8

 

  • michiel5
    michiel5
  • michiel6
    michiel6

Stress vermindering
Yoga beperkt de fysieke effecten van stress op het lichaam, daarom is het een perfect middel om te ontspannen en ook toepasbaar in een herstelperiode van een eenheid. Dit middel zou ik in de toekomst ook willen periodiseren voor een eenheid die van een uitzending of oefening terug komt. 
Bij yoga hoort ook pranayama, dit leert je langzamer en dieper te ademen. Dit leidt tot een betere longfunctie en je lichaam wordt aangespoord om te ontspannen. Hierdoor verhoogt de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam wordt opgenomen.

Dit onderwerp vind ik super interessant, daarbij heb ik ervaring met de methode van Wim Hof. Tijdens een cursus van Wim Hof ben ik bewust geworden, en heb ervaren, dat je bij een bepaalde manier van ademhaling fysiek heel sterk bent. Dit zorgt ervoor dat je bewust bent van je ademhaling en dit leid tot betere prestaties, helder denken en een sterker lichaam waardoor je beter presteert tijdens operationele acties!!!

Onderwerp yoga

Tot op heden zijn er nog steeds collega's die denken dat yoga iets spiritueels/lafs is, bedoeld voor dames. Als je zo denkt ben je niet van deze tijd. Yoga is hot, elke topsporter traint actief met dit middel maar ook voetballers, rugbyclubs, etc... Het is een middel dat 5000 jaar oud is en waarvan bewezen is dat het effect geeft!! Tegenwoordig bij groepslessen bij burger clubs bestaat de halve zaal uit mannen. In het Amerikaanse leger wordt het middel al jaren ingezet juist bij de Special Force eenheden.

Na de TWOH en de MZV opleiding is dit een van de interessantste cursussen die ik gehad heb. Ook buiten mijn comfort zone. Er zit een hele studie aan vast en het wordt steeds interessanter tijdens de duur van de opleiding. Het instructeurschap is heel complex en je moet kunnen multitasken: bezig zijn met een script adem, beweging en ook nog de uitvoering en alles in een flow. Ik kan iedereen aanraden om deze cursus te volgen omdat het echt een verrijking is voor jezelf en voor je instructeurskwaliteiten.

Het verhaal wat ik geschreven heb, is wel vanuit mijn visie. Ik geef yoga op mijn manier, wat aansluit bij militaire activiteiten. Dus geen kaarsjes of wazige muziek waardoor het spiritueel kan worden. Ik begin de les met ademhalingen en focus, direct daarna in de flow op een soort lounge muziek en geloof mij: TwigtPower yoga kan intensief zijn!! Krijg hele goede reacties na de les….

Mijn visie:

·        Yoga inzetten als mobiliteit training (dit betekent regelmatig met continuïteit, meten met AMF test verbetering)

·        Yoga inzetten als herstel training/ontspannen/rust periodes/na uitzending/oefening.

·        Yoga inzetten voor periode naar bijv GVA, stress oefening doel ademhaling, stress management.

Tot zover Yoga concept KMA

Om de week hebben wij een les waar de gehele kazernepopulatie aan kan deel nemen.  Tijdens de opleiding (per jaar) krijgen de cadetten 3 lessen yoga in een korte periode met als doel “wat kan ik ermee als individu” en “wat kan ik ermee als commandant”? Na die lessen kunnen ze zelf bepalen of deelnemen aan de vaste yoga momenten.

Tot zover loopt het goed en de vaste momenten worden steeds drukker, 20/30 paxen per les, dus misschien moeten we al gaan denken aan meerdere momenten. We hebben een projectgroep bij de KMA die op dit moment bezig is om alles weg te periodiseren in het FMOTP.

Publicatiedatum: 27 maart 2018