Vrienden van het dienstvak LO&Sport
 

DE PEN

AFLEVERING 33: NICK VERHOEVEN

Kersvers van de VTO1-LO&SS, net geland op de GSK Ermelo, kreeg ik de vraag van Rick Post of ik de pen over wilde nemen? “De Pen?” Ja, de pen, zei Rick. Na een piekfijne uitleg wilde ik deze pen natuurlijk wel overnemen. Om zo als nieuw lid van de organisatie mijzelf voor te stellen. Rick vroeg mij om hier ook in te schrijven hoe ik mijzelf klaar stoom voor de Militaire Wereldspelen 2019 in China. Ik zal jullie in het kort meenemen in mijn voorbereiding.

Waar kom ik vandaan?
In 1989 op 12 November geboren in Boxtel (in het mooie, warme, gezellige Brabant). Hier heb ik mijn jeugd doorgebracht. Na een klein uitstapje richting Zuid-Holland toch weer terug gekomen in het fijne, warme Brabant.
Na 26 jaar heb ik toch besloten om Gelderland wat beter proberen te gaan maken en in 2017 daarom daarheen verhuisd. Dit in het mooie, pittoreske dorp Wijchen.
Van jongs af aan riep ik al graag militair te willen worden of profvoetballer. Van dat laatste was al snel bekend dat het niet ging lukken en ik beter was in de derde helft…….dus werd het toch militair.

Wat heb ik gedaan?
In 2007 heb ik de keuringen gehad en mocht ik starten in Oirschot op School-Zuid. Bestemd voor de Infanterie. Maar na wat oriëntatie had ik al snel door dat ik de Genie veel mooier vond. Daar ben ik dan ook geland. Ik heb de eerste periode bij 412PAGN doorgebracht. Na die functie wilde ik verder kijken en kwam ik bij 105 GNCIEWATERBOUW terecht. Hier heb ik verschillende functies gedraaid. Van schipper tot PLAVA.
In 2016 kwam de kans voorbij om intern de opleiding Sport & Bewegen te volgen, om zo naar de sport te kunnen verkassen en hier instructeur te worden.

PLAVA (Plaats Vervanger A-cie)

Deze kans heb ik met een aantal andere collega’s aangegrepen. En na een mooie stageperiode in Vught heb ik de KMS en VTO afgerond.
Na deze lange rit zit het er eindelijk op en gaan we aan de slag in Ermelo. Om aan de slag te gaan met GNK en de KMS.

In de tussentijd heb ik niet stil gezeten en heb ik in eigen tijd ook nog sport gerelateerde opleidingen gevolgd (zoals Fitness level A, B, Master, PT). Tijdens de DVD heb ik ook nog samen met Hennie Kennis een workshop mogen geven aan LO&S collega’s omtrent bewegingsanalyses en hoe je dit kan gebruiken om preventief blessures te voorkomen of het lichaam juist te trainen. Dit was een mooie ervaring als toen nog niet militair sportinstructeur.

Ook mag ik mijzelf sinds 2016/2017 seizoen atleet noemen van het NL team Militaire Vijfkamp. (Er was dus toch iets wat ik redelijk kon i.p.v. voetballen.) Waarmee ik nu aan 2 WK’s heb deel mogen nemen en waarbij mooie resultaten geboekt zijn.
Na een jaar eruit te zijn geweest i.v.m. KMS/VTO sta ik weer fris aan de start om nog 1 jaar te knallen richting de Wereldspelen Oktober 2019 in China.

Hoe ga ik dit doen?
Gedurende de KMS en VTO heb ik mijn basis proberen groot te houden qua conditie, kracht trainingen en technieken. Dit zodat ik in 2019 Januari direct flink aan de bak kon om specifiek te gaan trainen.

VTO-momentje

Ik heb voor mijzelf in December een plan uitgezet waarin ik een macro/meso/micro planning heb gemaakt. Hier heb ik testmomenten in gezet om te kijken of ik op het juiste niveau zit voor dat moment. Dit is een hele puzzel omdat je 5 onderdelen in elke week moet proppen. Prio’s stellen en thema’s per week wegzetten, waar de nadruk op gaat liggen voor die week, is wat ik doe. Kijken waar het meeste werk benodigd is. Hierbij gebruik ik ook expertises van andere collega’s die specialist zijn op een bepaald gebied. Zo heb ik bijvoorbeeld een meso planning gemaakt met Raimond vd Boom op hardloop gebied. Die met zijn kennis en kunde mij hopelijk naar nog snellere tijden kan brengen. Door alles te noteren en terug te koppelen, probeer ik zo het uiterste uit dit seizoen te halen en boven mijzelf uit te stijgen.

Hoe ziet een week voor mij buiten de lesmomenten er dan over het algemeen uit?
Elke week zal bestaan uit 3 tot 4 loopmomenten, waarvan 1 hiba, en elke drie weken een hardloopwedstrijd. Die ik als meetmoment gebruik om te kijken hoe het ervoor staat. Twee a drie kracht trainingen (waarin core, power en plyometrie in terug komen), 1 a 2 zwemmomenten waarvan in de zomerperiode 1 op de zwemhiba, 2 werp trainingen en 2 schiettrainingen. Na elke +-3 weken las ik een herstel week in waarin omvang en intensiteit worden terug geschroefd.


Hoe test en/of meet ik mijzelf gedurende het seizoen?
Door een aantal hardloopwedstrijden in te plannen op 5 en 10 km, zowel cross als op de weg, wil ik kijken of de progressie toeneemt qua conditie en snelheid. Elke 3 a 4 weken train ik toe naar zo’n wedstrijd om te kijken of er een stijgende lijn in zit.
Bij het team nemen we testen af zoals een lactaat test om ons omslagpunt te kunnen berekenen en zo nog specifieker te kunnen trainen. Dit gebeurt met de expertise van TGTF. Die ondersteunen ons met het afnemen van dit soort testen.
Deze testen staan aan het begin van het seizoen gepland en kort voor de eerste kwalificatie wedstrijd. Zodat we weten of we verbeterd zijn.

Tijdens de trainingen met het team, die op vrijdag plaatsvinden (30 keer per jaar), worden we regelmatig getest op elk onderdeel en word de progressie bijgehouden en besproken met de trainers. Dit gebeurt door een onderlinge competitie, op bijvoorbeeld werpen en schieten, waarbij een bokaal te winnen is. Elk onderdeel wordt regelmatig ook officieel afgenomen als wedstrijd om zo de druk te simuleren/op te leggen en hierbij de progressie of misschien wel regressie vast te leggen. Je hebt 1 kans, 1 moment, dan moet het gebeuren!
Melvin Laport en Oscar Prins houden alle bij en observeren waar we per individu de puntjes op de i moeten gaan zetten gedurende het seizoen.
De 2 grote testmomenten zullen dit jaar in Oostenrijk en Finland plaatsvinden om daar internationaal te strijden tegen andere landen. Hierbij moet de punteneis van 4750 punten behaald worden om mee te mogen naar de Wereldspelen. Ook blijft een stijgende lijn hierbij van belang gedurende het seizoen. Er is dus geen tijd om rustig aan te doen de komende periode.


Hoe stel ik mijn proces bij en vul ik deze in?
Je bent zelf verantwoordelijk voor het invullen van je trainingsweken en dit is altijd proppen en mogelijkheden zoeken. Er is door de trainers een algemeen trainingsplan opgesteld die je kan aanhouden. Maar hoe je het specifiek invult blijft voor jezelf. Met mijn achtergrond als PT’er daag ik mijzelf daarom graag uit en ben ik continu bezig met het bijstellen van trainingen en de invulling daarvan. Er gebeurt natuurlijk een hoop gedurende het jaar, dus het trainingsplan zal nooit helemaal vast staan. Gaat het even een periode minder, dan zal je moeten schakelen en je trainingen aanpassen waar nodig om heel te blijven en niet overtraind te raken voor de belangrijke momenten, zoals de Wereldspelen en kwalificatie wedstrijden.
Voor en na werktijd zal je mij dan ook regelmatig kunnen vinden in het krachthonk, op de HIBA, werplocatie, zwembad of waar dan ook. Dit om klaar te zijn voor die vijf momenten in Oktober in China.

Al deze ervaringen, discipline, professionaliteit, kennis en kunde probeer ik ook in mijn lessen te stoppen om zo andere militairen beter te maken en fitter te krijgen. Niet alleen fysiek maar ook mentaal. Zoals de TSAC dit mooi verwoordt in de schil met Body & Mind.

Niet alleen fysiek probeer ik anderen te helpen maar ook qua kennis. Ik vind het mooi anderen wat bij te brengen en wat te leren. In de sport ben je nooit uitgeleerd en sta je daarom gelukkig ook nooit stil.

Tot slot
Draag ik de pen over aan Sjoerd van Turnhout. Hij is nu een tijdje geland op zijn eerste functie als sport instructeur en ben wel benieuwd hoe het hem afgaat, wat zijn ambities zijn bij de organisatie en of het is wat hij voor ogen had.

Midvoor Sjoerd van Turnhout, daarachter Nick.

 

Publicatiedatum: 15 februari 2019